مقالات عمومی

بهترین سیستم گرمایشی منزل چیست؟

سیستم گرمایشی خانه

انواع سیستم های گرمایشی

در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه و آشنایی با انواع سیستم گرمایش ساختمان بپردازیم و معایب و محاسن هر کدام را بصورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

سیستم های گرمایشی ساختمان، به هر وسیله ای گفته می شود که در روزهای سرد سال جهت تنظیم حرارت منزل استفاده می شود، حال این سیستم میتواند سنتی و یا پیشرفته باشد.

.ما در این جا به مطالعه و آشنایی با جدید ترین سیستم های گرمایشی میپردازیم

انواع سیستم های گرمایشی در ساختمان به دو دسته تقسیم میشوند:

  1. سیستم گرمایش مرکزی
  2. سیستم گرمایش تک واحدی یا بسته ای

خانواده گرم و صمیمی

سیستم گرمایش مرکزی

سیستم حرارت مرکزی همانگونه که از نام آن مشخص است سیستمی است که حرارت مورد نیاز را توسط دیگ های آب جوش و بخار آب تولید کرده و این گرما را به وسیله لوله به شوفاژ و یا فنکویل سقفی و دیگر وسایل گرمایشی مرکزی میرساند تا این وسایل با حرارت دلنشین گرمای خانه و خانواده ی ما را بیشتر کند.

دیگ های بخار در اکثر مواقع درون پایین ترین قسمت ساختمان و دور ترین نقطه نسبت به ساکنین جای گذاری میشود که به این قسمت شوفاژخانه میگویند. در واقع شوفاژخانه باید در نقطه ای قرار بگیرد که صدا و حرارت و… ساکنین را آزار ندهد.

شباهت اصلی میان تمام وسایل گرمایش مرکزی در این است که تماماً به یک دیگ بخار آب متصل هستند یعنی همگی یک منبع دارند و تفاوت در پایانه ی انتقال حرارت است که میتواند به صورت چرخش آب گرم باشد مانند شوفاژ و یا با استفاده از هوای گرم در فن کویل.

معرفی دو نمونه پایانه گرمایشی مرکزی :

بهترین سیستم گرمایش منزل

سیستم گرمایش فنکویل

فن کویل

فن کوئل سیستمی است که تهویه ی مطبوع هوا را توسط شبکه های الومینیومی و فن ایجاد میکند. در سیستم فن کوئل روند کار به این صورت است که هوای داخل اتاق به داخل دستگاه مکیده میشود و با حرکت بین شبکه های الومینیومی که در آن ها هوای گرم یا سرد (طبق نیاز کاربرد) جریان دارد حرکت میکند و سپس این هوا به داخل اتاق دمیده میشود. سیستم فن کوئل به سه دسته ی سقفی، زمینی، کانالی تقسیم میشود.فن کوئل یکی از بهترین سیستم های گرمایشی منزل بشمار میرود

سیستم گرمایش شوفاژ
شوفاژ

اصلی ترین مدل گرمایش مرکزی، شوفاژاست.سیستم های لوله کشی گرمایشی به این صورت میباشد که آب در قسمت موتور خانه از دیگ آب جوش توسط لوله به شوفاژ های داخل خانه منتقل میشود سپس بعد از سرد شدن آب دوباره به قسمت موتور خانه میرسد و این چرخه باز هم ادامه خواهد داشت این امر باعث میشود ساختمان محیطی گرم و دلنشین داشته باشد.

سیستم گرمایش تک واحدی یا پکیجی

این سیستم بر خلاف سیستم مرکزی یک سیستم کاملاً مستقل و جداست.یکی از معایب این سیستم این است که بعضی از وسایل آن نیاز به دودکش دارند و این امر باعث میشود تا نصب این وسایل سخت تر باشد و احتمال بروز حوادث را افزایش یابد. البته این معایب در تمام دستگاه های گرمایشی تک واحدی یکسان نیست و فقط در دسته ای از آنها که نیاز به واکنش شیمیایی و سوخت سوز دارند صدق میکند در سیستم های گرمایشی برقی این مشکلات کمتر مورد توجه قرار میگیرد. تنوع این سیستم ها نسبت به سیستم های مرکزی بسیار بیشتر است و نوع گرمایش آنها نیز کاملا متفاوت است. وسایل گرمایش بر مبنای سیستم تک واحدی به شرح زیر میباشد:

کتاب در کنار شومینه

بخاری گازی

بخاری گازسوز

این بخاری ها با دریافت گاز شهری و ایجاد آتش درون محفظه ی آهنی خود گرما ایجاد میکند از حسن های این سیستم میتوان به تعمیرات آسان و کم هزینه بودن اشاره کرد.از معایب بخاری میتوان به تغییر رنگ دیوارهای اطراف آن، خطرات متعدد همچون آتش سوزی و گاز گرفتگی و سوختگی اشاره کرد. بخاری حرارت یکنواختی ندارد و این موضوع باعث میشود که کل مکان مورد نظر به صورت هماهنگ گرم نشود، میتوان اشاره کرد.

شومینه

شومینه

شومینه که در گذشته علاوه بر گرمایش به عنوان اجاق برای پختن غذا نیز از آن استفاده می شده است امروزه بیشتر از اینکه یک وسیله گرمایشی باشد از آن برای دیزاین محیط استفاده میشود. با امکانات گرمایشی که امروزه در دسترس همگان قرار میگیرد شومینه تنها نقش زیبایی دکوراسیون را بر عهده دارد. از مزایای شومینه فقط میتوان به زیبایی و اشکال متنوع آن و معایبی همچون مصرف انرژی زیاد در مقابل گرمایش ناچیز، خطر گاز گرفتگی، اتش سوزی و ایجاد آلودگی های زیست محیطی اشاره کرد.

سیستم گرمایش از کف

گرمایش از کف

این سیستم گرمایش بر گرفته از زمان رومیان باستان است. این روش در ایران باستان نیز برای گرمایش حمام ها کاربرد داشته است ولی امروزه یکی از بهترین روش های گرم سازی منزل گرمایش از کف میباشد این سیستم به صورتی است که قابلیت اتصال به موتور خانه و سیستم های گرمایشی مرکزی را نیز داراست از معایب این دستگاه میتوان به هزینه نصب زیاد آن و سختی تعمیرات و از مزایای آن میتوان به گرمای یکنواخت در تمام منزل، امکان تنظیم حرارت هر اتاق بصورت جداگانه، حرکت از پایین به بالای هوای گرم و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد.

سیستم گرمایشی قرنیزی

سیستم گرمایش قرنیزی

این سیستم یک سیستم به روز و زیباست که با اندازه ی کوچک خود قابیلیت بالایی دارد. از مزایای این سیستم، اندازه کوچک، زیبایی و سازگاری با محیط و دکوراسیون و حرارت دهی از پایین به بالا است. قیمت بالا، ایجادمحدودیت در چیدمان به دلیل احتمال آسیب زدن به برخی وسایل مانند وسایل الکتریکی و اتلاف گرما به دلیل گرم کردن دیوارهای بیرونی واحد از معایب این سیستم میباشد.

splite

اسپلیت

اسپلیت وسیله ای است که قابلیت گرمایش و سرمایش را به طور همزمان دارد. از مزایای این سیستم: جلوگیری از آلودگی های حساسیت زا به دلیل استفاده از فیلتر ضد آلرژی، صدای کم و ایجاد آرامش برای ساکنین، نصب بصورت جداگانه برای هر واحد و جلوگیری از بروز مشکلات سیستم گرمایش مرکزی
معایب اسپلیت: قیمت زیاد به دلیل نیاز به یک اسپلیت جداگانه برای، افزایش هزینه برق مصرفی و هزینه های نگهداری بالا

بهترین سیستم گرمایشی منزل

از نظر متخصصان، بهترین سیستم حرارتی منزل، سیستمی است که ویژگی های زیر را داشته باشد:

1. بیشترین امکان کنترل را به شما بدهد.

2. با کمترین میزان مصرف انرژی، بیشترین بازدهی را داشته باشد

3. کاملا ایمن و بی خطر باشد.

4. مقرون به صرفه باشد.

5. تاثیر منفی بر چیدمان و دکوراسیون خانه نگذارد.

بر این اساس به نظر می‌رسد سه گزینه فن کویل، گرمایش از کف و شوفاژ گزینه های کارآمدتری هستند. اما چگونه می توان بیشترین کنترل را بر سیستم حرارت داشت؟

کنترل گرمایش در یک خانه هوشمند

خانه هوشمند دارای تجهیزاتی است که به صورت مداوم دمای هر اتاق را چک میکند. شما با تنظیم دمای هر اتاق روی دمای مورد نظر خود می توانید مطمئن شوید که هرگز اتاق ها بیش از حد گرم یا سرد نمی شوند.

یکی از تجهیزاتی که در این زمینه کمک می کند کلید ترموستاتیک است که علاوه بر کنترل روشنایی و پرده، قابلیت کنترل سیستم گرمایشی را نیز دارد.

بعلاوه حتی زمانی که بیرون از خانه هستید می توانید از طریق موبایل خود سیستم حرارتی را روشن کنید یا به حالت تعلیق در آورید. برای اینکه بیشتر در این باره بخوانید روی تیتر همین بخش یعنی کنترل گرمایش در یک خانه هوشمند کلیک کنید یا با ما در تماس باشید : 03135229600 و 03135229300

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *