مقالات عمومی

آینده خانه هوشمند چگونه خواهد بود؟

آینده خانه هوشمند

یکی از سوال‌هایی که دیدن سرعت پیشرفت و رشد تکنولوژی و تماشای فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی بوجود می‌آورد این است که آینده خانه‌های هوشمند چگونه خواهد بود؟ هوشمند سازی تا کجا با خانه‌ها و زندگی روزمره ما آمیخته خواهد شد؟

در این مقاله قصد داریم نگاهی بیاندازیم به جایگاه و کاربرد فعلی خانه هوشمند در جهان و آنچه که در آینده به عنوان خانه هوشمند شناخته خواهد شد.

موفقیت در آینده

جایگاه امروز خانه هوشمند در جهان و در ایران

می‌توان گفت امروزه آنچه که افراد با دیدن فیلم‌ها و انیمیشن‌های سینمایی از هوشمند سازی ساختمان انتظار دارند با چیزی که در واقعیت وجود دارد متفاوت است. امروزه خانه هوشمند نمی‌تواند برای شما غذا درست کند، لباس‌های شما را بشوید و اتو بکشد، اما می‌تواند کنترل و انجام اتوماتیک یا غیرحضوری برخی کارهایی که تا پیش از این بدون دخالت فیزیکی و مستقیم شما ممکن نبود را ممکن کند. مثل روشن کردن یک چراغ یا خاموش کردن سیستم گرمایش.

در معرفی خانه هوشمند به طور کامل به قابلیت‌ها و مزیت‌های روز این تکنولوژی پرداخته‌ایم. قابلیت‌هایی که با وجود محدود بودن به روشنایی، امنیت، سرمایش و گرمایش هنوز هم آنقدر زندگی را راحت‌تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند که در سراسر دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده به طوریکه تبدیل به یکی از فاکتورهای جدی در تصمیم گیری برای خرید یک خانه شده است.

در ایران هنوز این تکنولوژی در میان عموم مردم شناخته شده نیست و درصد کمی از ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند بر مبنا و بستر یک خانه هوشمند ساخته می‌شوند. اما این تعداد روز به روز نسبت به گذشته در حال افزایش است و گمان می‌رود به زودی از طرف قانون ساختمان‌های جدید ملزم به پیاده سازی این تکنولوژی شوند.

ایده های برتر

گام بعدی در آینده خانه هوشمند چیست؟

7 تکنولوژی برای آینده خانه هوشمند

تمام این اختراعات برای آسایش انسان است و این پیشرفت تا آسایش و آرامش صد در صد انسان ادامه خواهد داشت. پیش بینی می‌شود که در آینده تمام تجهیزات مورد نیاز انسان مانند ماشین‌ها، خانه و غیره به صورت برنامه ریزی شده، خودکار و هوشمند کار می‌کنند. ماشین‌ها بدون نیاز به راننده حرکت می‌کنند فقط کافیست مقصد را به آنها بگویید. در دنیای فردا دیگر نیازی نیست که حتی خم شوید و بند کفش‌هایتان را ببندید. هر روز که می‌گذرد بشریت پیشرفت‌های بسیار بزرگی در زمینه‌های تکنولوژِی می‌کند.


آینده جاروبرقی های هوشمندپ

جاروبرقی‌های رباتیک تلفیق شده با هوش مصنوعی

ربات‌های جاروبرقی در گذر زمان پیشرفت بسیاری کرده‌اند اما این پیشرفت باز هم ادامه دارد. این جارو برقی‌ها می‌تواند دیوارها و اشیا را تشخیص دهد. شما می‌توانید به او بگویید که کدام اتاق را نظافت کند، و همچنین از طریق برنامه قابلیت اتصال به گوشی را دارد.

دسته مبل و شارژر موبایل

دسته‌های مبل، شارژر‌های بی‌سیم

یک شرکت تولید مبلمان سوئدی در حال ساخت مبل‌هایی است که دست‌های آن با تکنولوژی شارژر‌های بی سیم ادغام شده است. این فناوری در آینده‌ای نه چندان دور به یک قائده تبدیل می‌شود.

این تکنولوژِی کاربر را از گم شدن کابل، خرابی و غیره آزاد خواهد کرد.
https://www.ikea.com/us/en/


دوربین های هوشمند، امنیت بالا

دوربین‌های هوشمند و امنیت بالا

هوش مصنوعی در فناوری‌های آینده به ویژه در خانه‌های ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بسیاری از دستگاهای امنیتی خانه در آینده با هوش‌های مصنوعی ادغام خواهند شد.

دوربین‌های نسل جدید یکی از این تکنولوژی‌ها است. این دوربین نزدیک شدن افراد به خانه شما را تشخیص می‌دهد و قبل از به صدا در آوردن آژیر به آنها اخطار کلامی می‌دهد.

قفل هوشمند و ایمنی بالا

قفل هوشمند، امنیت بالا

یکی از مهمترین نیازهایی که دستگاه‌های هوشمند در خانه شما فراهم می‌کنند تامین امنیت است. قفل هوشمند جایگزین قفل سنتی شما می‌شوند. این قفل‌ها قابلیت کنترل از طریق تلفن هوشمند دارد و به شما کمک می‌کند با اتصال به اینترنت از هر جای دنیا درب خود را کنترل کنید. حتی می‌توانید تماس تصویری برقرار کنید و به میهمانان خوش آمد بگویید.

لامپ های هوشمند

لامپ هوشمند، عجیب اما واقعی

لامپ‌ها نیز هوشمند می‌شوند. شرکت جنرال الکتریک در حال تولید لامپ‌های هوشمندی است که به شما امکان می‌دهد روشنایی خانه خود را از طریق تلفن هوشمند یا سایر دستگاه‌های خانگی هوشمند کنترل کنید.

این لامپ‌ها برای هر موقعیتی میزان نور و طیف رنگی متفاوتی را ارائه می‌دهد و میزان نور به صورت خودکار در شب و روز متفاوت می‌شود. این لامپ‌ها قابلیت اتصال به دستیار صوتی هوشمند را نیز دارد.

ترموستات هوشمند

ترموستات های هوشمند و آینده ای گرم

چندین و چند دهه است که ترموستات یکی از ویژگی‌های مهم کنترل مرکزی است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها در حال ساخت ترموستات هوشمند هستند. این ترموستات‌ها مصرف انرژی را تا اندازه زیادی کم می‌کند. همچنین می‌تواند با قابلیت اتصال به اینترنت از سراسر جهان کنترل شود.

آینه هوشمند

با آینه هوشمند خود را هوشمندانه ببینید

این آینه‌ها قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، شما می‌توانید با این آینه فیلم تماشا کنید، با آن صحبت کنید، ایمیل‌های خود را برسی کنید. این آینه‌ها ضد آب و گرد و خاک بوده و می‌توان آنها را درون استخر و یا دستشویی نصب کرد.

بعلاوه این آینه به دستیار صونی هم مجهز است که به ما این امکان را می‌دهد تا به صورت صوتی آن را کنترل کنیم.

هدف بزرگ، آسایش بشریت

امروزه پیشرفت بسیار زیادی در صنعت هوشمند سازی اتفاق افتاده است. برای آینده هوشمند‌سازی، اینگونه پیش بینی می‌شود که در سال‌های نه چندان دور تمام تجهیزات در دسترس بشر با کامپیوتر و هوشمند کنترل شوند. حتی بعضی از دانشمندان این احتمال را می‌دهند که هوش‌های مصنوعی در آینده زندگی بشریت را مورد تحدید قرار خواهد داد.

از ابتدا انسان همیشه به دنبال پیشرفت و تکامل بوده است و خواسته است تا زندگی را برای خود راحت‌تر کند. بعد از تکامل بشریت و اختراع برق هر روز وسایل متنوعی ساخته می‌شوند که از این منبع بزرگ انرژی تغذیه می‌کنند. بعد از اختراع کامپیوتر و پیشرفت آن دانشمندان با ادغام این دو با هم بسیاری از کارهای دشوار انسان را آسان کردند.

امروزه محققان رشته کامپیوتر درصدد ساخت هوش‌های مصنوعی برامده‌اند. این هوش‌های مصنوعی در آینده قادر خواهند بود تا نود درصد از کارهای انسان را انجام دهند. سیستم خانه هوشمند یکی زیر شاخه‌های هوش مصنوعی است.

تمام شرکت‌ها سعی در پیشرفت‌هایی در این زمینه را دارند . تکنولوژی‌هایی همچون گوشی‌های هوشمند، خانه‌های هوشمند، دستیار صوتی هوشمند و تجهیزات صنعتی هوشمند، زندگی را برای انسان‌ها آسان کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ نیز سعی به پیشرفت و رقابت برای پیشرفت در این زمینه را دارند. این شرکت‌ها هر روز یک گام به سمت هوشمند‌تر شدن برمی‌دارند.

ذهن آینده نگر

1 دیدگاه در “آینده خانه هوشمند چگونه خواهد بود؟

  1. الفا گفت:

    تکنولوژی همچنان درحال پیشرفت است و واقعا برای تکنولوژی جایگزینی نیست. از اینکه در عرصه هوشمندسازی ساختمان همکار هستیم خوشحالم. و بعنوان یک تولیدکننده ایرانی در زمینه تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، امیدوارم که بیش تر از پیش صنعت ساختمان سازی به سمت تکنولوژی های هوشمند سوق پیداکرده و ایجاد یک رضایت اثر بخش علاوه بر حفظ ارزش هایی چون انرژی، زمان، دارایی و سلامت نصیب ساکنان خانه های هوشمند باشد. باتشکر از شما. موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *