مقالات عمومی

منابع نور مصنوعی ساختمان

منابع نور مصنوعی

منابع نور مصنوعی :

1- رشته ای (التهابی) :که شامل تنگستن و تنگستن- هالوژن می باشد

2- LED :

3- تخلیه در گاز : که به صورت پرفشار و کم فشار است:

پرفشار: جیوه، سدیم، متال هالید

کم فشار: جیوه، فلورسنت، فلورسنت فشرده، سدیم

لامپ رشته ای (التهابی)

لامپ رشته ای یا التهابی دارای نور سفید درخشان میباشد. جریان الکتریکی از یک رشته نازک رسانا (فیلامان) عبور میکند و تا حد نوردهی آن را گرم میکند. و حباب شیشه ای بسته آن از رسیدن اکسیژن به رشته و اکسید شدن آن جلوگیری میکند . لامپ های رشته ای در سایز 1.5 وات تا 300 وات و ولتاژ های مختلفی ساخته می شوند، این نوع لامپ نیازی به تجهیزاتی خارجی ندارد و قیمت کمتری نسبت به سایر منابع نور دارد همچنین با جریان های DC AC به خوبی کار میکند. لامپ های رشته به طور تدریجی در بسیاری از کاربرد ها ، و جای خود را به لامپ های فلورسنت و فلورسنت فشرده ، لامپ های تخلیه الکتریکی پر نور، LED و منابع دیگر می دهند که به ازای مصرف مقدار مشابهی از انرژی مقدار بیشتری نور مرعی از خود ساطع میکنند.

لامپ فلورسنت

المان اصلی لامپ فلورسنت یک لوله ی شیشه ای کاملا درزبندی شده است. این لوله حاوی مقدار اندکی جیوه و یک گاز (آرگون ) است که در فشار خیلی کمی نگه داشته شده اند. با پودر فسفر داخل این لامپ پوشیده شده است . دارای دو الکترود است که در انتهای لامپ قرار دارند و به مدار الکتریکی متصل میشوند . تغذیه مدار الکتریکی آن با یک منبع تغذیه متناوب است.

لامپ های LED

LED مخفف واژه LIGHT EMMITED DIODE به معنای دیود ساطع کننده نور است.

دیودهای ساطع کننده نور از خانواده دیود ها هستند و دیود ها نیز زیر گروه نیمه هادی ها به شمار می روند. خاصیتی که باعث تمایز LED ها از سایر نیمه هادی ها شده است این است که با گذر جریان از آنها مقداری انرژی به صورت نور از آنها ساطع می شود. به وسیله LED میتوان نور را در رنگها و شدت های مختلف تولید کرد که با تغییر در ساختار فیزیکی و مواد تشکیل دهنده ی آنها به سادگی امکان پذیر است . نور های تولیدی توسط LED دارای طول موج مشخصی می باشند و این یعنی رنگ تولیدی کاملا خالص می باشد. با استفاده از سه رنگ آبی ، قرمز و سبز LED با رنگ سفید و با استفاده از لنز فسفر اندود LED با رنگ آبی تولید می شود.خصوصیات منحصر به فرد LED باعث شده که لامپ های LED به سرعت جایگزین سایر منابع تامین روشنایی گردند.

مزایای لامپ های LED :

1- بازده بالا

2- قابلیت اطمینان بالا

3- عمر مفید زیاد

4-عدم وجود پرتو های فرابنفش و مادون قرمز

5- عملکرد با ولتاژ های خیلی کم

6- حرارت کم

7- قابلیت استفاده در جریان DC و AC

8- قابلیت کار در دمای زیاد

9-افزایش بازده در شرایط کاهش جریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *