مقالات عمومی

هتل هوشمند چیست؟

هتل هوشمند چیست؟

در دنیای امروز که مدام در حال تحول قرار است، هتل هوشمند‌ به عنوان نمادی از نوآوری و خلاقیت در صنعت هتلداری شناخته شده است. هتل هوشمند، با همه امکانات هوشمندی که در اختیار مهمانان قرار می‌دهد، به آنها امکان می‌دهد تا به طور کامل از اقامت خود در این هتل بذت ببرند. از راه اندازی روشنایی هوشمند گرفته تا کنترل تمامی ویژگی‌های اتاق با یک کلیک. در دنیای پررقابت امروز، سازندگان هتل ها با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته و هوشمند، تلاش می‌کنند تا با ارائه خدمات هوشمند و نوآورانه، برتری خود را به اثبات بگذارند و تجربه اقامتی بی‌نظیر و بی‌مانند را برای مهمانان خود به ارمغان بیاورند.

با افزایش مزایای هوشمندسازی در صنایع مختلف، روند تکنولوژی هوشمند در حال گسترده‌تر شدن است و هتل‌های بخش مهمی از صنعت گردشگری هستند. از این گذشته، همه ما می‌خواهیم در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنیم و در این فرآیند راحت‌تر و ایمن‌تر شویم.

هتل هوشمند

هتل هوشمند، همانند خانه هوشمند، یک مفهوم نوآورانه در صنعت مبتنی بر فناوری است. یک هتل هوشمند از تکنولوژی‌های پیشرفته استفاده می‌کند تا تجربه اقامت مهمانان را بهبود بخشد و فرآیندهای مدیریتی را بهینه کند.

برای مثال فرض کنید که به شهر یا کشور دیگری سفر کرده‌اید. بعد از مدت‌ها کار طولانی، نیاز به استراحت ویژه دارید و به دنبال هتلی با تمام امکانات هستید. اگر یک هتل هوشمند به شما معرفی شود می‌توانید قبل از رسیدن اتاق خود را ببینید و رزرو کنید. بعلاوه می‌توانید امکانات مورد نیاز خود را مثل وان آب گرم، قبل از رسیدن درخواست کنید. اینگونه زمان ورود به هتل یک راست به اتاق خود می‌روید و غذایی که سفارش داده بودید را میل می‌کنید.

در این هتل شما به کمک گوشی همراه خود به همه چیز دسترسی دارید مثلا می‌توانید خدمه را خبر کنید یا درخواست تاکسی بدهید. با ارائه طیف گسترده‌ای از مزایای هوشمندسازی در صنایع مختلف، روند تکنولوژی هوشمند در حال گسترده‌تر شدن است و هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد. از این گذشته، همه ما می‌خواهیم در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنیم و در این فرآیند راحت‌تر و ایمن‌تر شویم.

با استفاده از این سیستم ثبت و درخواست اتاق، گرفتن کلید، بازکردن درب اتاق، درخواست و سفارش غذا به راحتی فشردن یک کلید است. استفاده از این فناوری می‌تواند به کمک تاچ پنل، کلیدهای هوشمند هتلی یا تلفن همراه صورت گیرد و با اتصال کاربر به سرور زمینه ارتباط میان کاربر با پرسنل مربوط هتل را فراهم می‌کند.

هتل هوشمند
هتل هوشمند

مزایای هتل هوشمند برای کاربر


آسایش و راحتی

آسایش و راحتی

یکی از بهترین مزایای هوشمند سازی هتل‌ها، آسایش و راحتی کاربر برای تمام مراحل می‌باشد. این سیستم اجازه می‌دهد شخص به راحتی اتاق رزو کرده و هنگام ورود به هتل به سرعت ورود خود به هتل را ثبت کرده و بدون نیاز به کلید وارد اتاقی که از قبل انتخاب کرده‌ است بشود. همچنین می‌توان با سناریوهای متفاوت از اقامت در یک هتل لذت برد.

ایمنی و امنیت

ایمنی و امنیت

بسیاری وقتی اسم هوشمند سازی هتل را می‌شنوند نگران امنیت این سیستم می‌شوند ولی باید بدانیم که این سیستم امنیت بسیار بالایی دارد و راه‌های نفوذ به این شبکه کاملا بسته شده و اپراتورهای امنیتی برای حفاظت این شبکه کاملا نقاط ضعف و قوت شبکه را تحت کنترل دارند.

3962

کنترل و دسترسی آسان

یکی دیگر از مزایای این هتل‌ها کنترل آسان تجهیزات رفاهی مانند تهویه یا روشنایی اتاق است. شما تنها با یک کلید هوشمند می‌توانید سناریو مخصوص خواب را تنظیم کنید تا سیستم روشنایی، گرمایش یا سرمایش مناسب با زمان خواب تنظیم شود. به راحتی می‌توانید در لابی هتل میز رزور کنید یا بدون تماس، تنها با استفاده از تلفن همراه قهوه سفارش دهید. همچنین می‌توانید تاکسی بگیرید یا پیش خدمت را احضار کنید این دسترسی آسان کیفیت یک هتل را دو چندان می‌کند.

اشتباهات

کاهش اشتباهات

در اتاق هتل به صورت تلفنی غذا یا میان وعده سفارش می‌دهید. هنگامی که سفارش شما می‌رسد متوجه می‌شوید که بجای غذای مورد نظر شما، چیز دیگری برایتان آورده‌اند یا شما درخواست نظافت اتاق را به اپراتور اعلام کرده‌اید ولی او فراموش کرده است به آن رسیدگی کند. سیستم هتل هوشمند با استفاده از تکنولوژِی روز به جای اپراتور، این کارها را بدون کوچکترین خطا انجام می‌دهد و شما تمام درخواست‌های خود را تا لحظه رسیدگی می‌توانید پیگیری کنید.

مزایای هتل هوشمند برای کارفرما

کنترل راحت‌تر

با سیستم هتل هوشمند، مدیریت به راحتی می‌تواند روی تمام بخش‌های هتل کنترل و نظارت داشته باشد و در صورت بروز هر مشکلی به واحد‌های مذکور تذکرات لازم را گوشزد کند. مدیریت هتل‌های هوشمند بسیار راحت‌تر از هتل‌های سنتی است. مثلا هنگامی که یک مهمان اتاق خود را ترک می‌کند، از بخش فرمان مرکزی به صورت اتوماتیک می‌توان روشنایی و تهویه اتاق را به حالت تعلیق درآورد.

رضایت مشتری

تجربه نشان داده است که هفتاد درصد از افرادی که به سفر می‌روند و نیاز به اقامت در هتل دارند تمایل بیشتری نسبت به هتل‌های هوشمند داشته‌اند و مشتری‌های این هتل‌ها بعد از یک بار تجربه، مشتری همیشگی این هتل‌ها شده‌اند.

رسیدگی سریع به مشکلات

چنانچه هر بخش از تاسیسات هتل دچار نقص و مشکل شود، سیستم هوشمند به سرعت محل دقیق آن را مشخص و به اطلاع اپراتور می‌رساند. مثلا هنگامی که سیستم تهویه یک اتاق با مشکل مواجه می‌شود نیازی نیست منتظر بمانند تا مهمان از هوای نامطلوب اتاقش شکایت کند.

صرفه جویی در هزینه‌ها

باتوجه به سناریوهای کاربردی این سیستم و جایگزین شدن نیروی انسانی با تکنولوژی و صرفه جویی در مصرف انرژی، هزینه‌های هتل به شکل چشم گیری کاهش می‌یابد. بعلاوه عمر مفید و دقت تجهیزات هوشمند بسیار بیشتر از نیروهای انسانی است.

کاهش خطای اپراتور

بعضی اوقات اشتباهات کوچک خسارت‌های بزرگی را به یک هتل وارد می‌کند اما با سیستم هتل هوشمند میزان اشتباهات به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

بالا رفتن درجه کیفی

در هتل‌های نوین، هوشمند بودن یکی از معیارهای کیفیت هتل محسوب می‌شود و این هتل‌ها بیشتر مورد توجه مسافران قرار می‌گیرند، به همین دلیل است که چهار هتل برتر جهان همگی از سیستم هوشمند استفاده می‌کنند.

هتل هوشمند

معرفی چند هتل هوشمند در جهان

هتل وین لاس وگاس آمریکا wynn smart hotel

این هتل یکی از هتل‌های هوشمند در جهان و سالیانه میزبان هزاران نفر از مسافران به لاس وگاس است.این هتل واقع در ایالت لاس وگاس امریکا، یکی از بهترین هتل‌های امریکاست. مدیران این هتل معتقد هستند که هوشمند سازی نقش بزرگی در سیر تحول این هتل داشته است و بسیاری از مسافران صرفا این هتل را برای اسکان انتخاب می‌کنند. این هتل بخش زیادی از امور را با سیستم هوشمند سازی کنترل و مدیریت می‌کند.

هتل هوشمند در آمریکا

هتل سیتی هاب آمستردام sityhub smart hotel

این هتل یکی از بهترین هتل‌های اروپا شناخته می‌شود و در آمستردام پایتخت هلند واقع است. این هتل کاملا هوشمند به عنوان یکی از بهترین هتل‌های جهان، کار را برای کاربران و مهمانان آسان کرده است. یکی از مزیت‌های این سیستم تغییر زبان با توجه به گویش کاربر است. این امر باعث می‌شود تا مسافران که از سراسر نقاط دنیا به این هتل آمده‌اند راحت‌تر از مزایای آن استفاده کنند.

هتل هوشمند در آمستردام

هتل هن نا توکیو ژاپن henn na smart hote

این هتل آسیایی یکی از برترین هتل‌های آسیا می‌باشد و از نظر سیستم هوشمند از پیشگامان هتل‌های آسیایی است. این هتل تا حدود زیادی به سمت هوشمند سازی پیش رفته تا جایی که بیشتر خدمات خود را به صورت هوشمند به میهمانان عرضه می‌کند.

هتل هوشمند در ژاپن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *