مقالات تخصصی و آموزشی

هک کردن خانه هوشمند

هک خانه هوشمند

یکی از مشکلاتی که در سیستم های متصل به اینترنت وجود دارد مبحث هک شدن است. امروزه تمام وسایل یک خانه هوشمند به نحوی به اینترنت متصل می شود. در نتیجه خطر هک شدن در آنها وجود دارد. امنیت خانه های هوشمند بسیار بالا است و دزدان به راحتی نمی توانند یک خانه هوشمند را مورد سرقت قرار دهند. ولی باز هم مشکلی وجود دارد تحت عنوان هک کردن خانه هوشمند.

البته لازم به ذکر است که سیستم های هوشمند به سادگی قابل هک شدن نیستند و مهارت بالایی لازم است تا بتوان یک خانه هوشمند را هک کرد.

هک کردن خانه هوشمند
center

کدام محصولات خانه هوشمند در معرض خطر هکر ها هستند؟

کارشناسان امنیت سایبری از دستگاه های خانه هوشمند به عنوان اینترنت اشیاء یاد می کنند. همه این دستگاه های هوشمند علاوه بر آنچه که به طور سنتی وجود دارد، کامپیوتر های شبکه ای نیز هستند. پروفسور رالف روسو مدیر برنامه های فناوری اطلاعات در دانشگاه تولان گفته اند: اگر برنامه های مخرب بتوانند ازآسیب پذیری دستگاه اینترنت استفاده کنند هکرها می‌توانند از طریق دستگاه، به شبکه خانگی شما دسترسی پیدا کنند.

به عبارت دیگر، لوازم خانگی متصل را میتوان مانند هر وب سایت یا رایانه دیگری هک کرد که اکثر آنها دارای روتر های خانگی با درجه اطمینان ضعیف هستند در اینجا ما دستگاه های های آسیب پذیر را دسته بندی می کنیم

هک شدن خانه هوشمند

آسیب پذیر ترین

دستگاه های فضای باز با رایانه های درونی پروتکل های امنیتی کمی را پشتیبانی می‌کنند یا از پروتکل های امنیتی پشتیبانی نمی‌کنند. به عنوان مثال درب های اتوماتیک پارکینگ، زنگ درب های بی سیم، سیستم آبیاری هوشمند نمونه هایی از دستگاه ها هستند که ممکن است برای هکر ها به راحتی در دسترس باشند

دومین آسیب پذیر

دستگاه های داخلی که می‌توانند از طریق برنامه تلفن هوشمند یا رایانه شخصی کنترل شوند از قبیل لامپ های هوشمند، سوئیچ های هوشمند، دوربین های امنیتی، قفل های هوشمند درب، ترموستات های هوشمند و دستیار های شخصی منزل، این دستگاه ها به نشانه های امنیتی ضعیف اعتماد می‌کنند و ممکن است به دلیل ضعف در پروتکل های ارتباطی استفاده شده، تنظیمات پیکربندی یا نقاط آسیب پذیر ورودی که توسط فروشنده برای نگهداری باز است، هک شوند.

کمترین آسیب پذیرها

لوازم خانگی مانند یخچال و فریزر کمترین حمله سایبری را دارند، اما در این وسایل هم امکان هک شدن هست.

هفت راه برای پیشگیری از هک شدن خانه هوشمند

بسیاری از صاحبان خانه هوشمند نمی‌خواهند مراحل امنیتی بسیار پیچیده را برای یک عمل کوچک طی کنند .ولی نگران نباشید، ما ساده ترین نکات فنی را به شما آموزش میدهیم که امنیت دستگاه های هوشمند شما را در مقابل هکر ها به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. البته لازم به ذکر است که سیستم های هوشمند تحت پروتکل های بی سیم بیشتر از سایر پروتکل ها در دسترس هکر ها قرار دارند. پس بهترین راه حل برای جلوگیری کردن از هک شدن خانه هوشمند استفاده از پروتکل های LAN مانند KNX است.

نقاط مزایا و نقاط ضعف هر وسیله را بدانیم

متاسفانه، همیشه باید به یاد داشته باشیم که هیچ زیر ساخت فناوری اطلاعاتی وجود ندارد که بتواند صد در صد ایمن باشد. تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که به دنبال کاهش خطر باشیم.قبل از اینکه هر قسمت از خانه را به سیستم هوشمند خود اضافه کنید در مورد دستگاه و برندی که می‌خرید تحقیق کنید.

یک شبکه Wi-Fi امن ایجاد کنید

برای تغییر نام شبکه و رمز عبور پیش فرض، یک روتر از یک مارک معتبر خریداری کنید و دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. نام شبکه ای را انتخاب کنید که به طور خودکار موقعیت مکانی یا جزئیات شخصی شما را ارائه ندهد.همچنین می‌توانید شبکه خود را از دید مخفی کنید، گزینه ای که معمولاً در منوی تنظیمات روتر یافت می‌شود.

همچنین ایجاد یک شبکه وای فای دوم به طور خاص برای دستگاه های خانه هوشمند شما امکان پذیر است. بسیاری از روتر ها به شما امکان می دهند چندین شبکه ایجاد کنید که هر کدام رمز عبور خاص خود را داشته باشند. به این ترتیب هک کردن دستگاه اینترنت اشیاء شما باعث میشود تا یک هکر در آن شبکه داخل شود و آن دستگاه را و اطلاعات حساس آن را جدا کند. همچنین بهتر است یک شبکه مهمان برای تلفن های هوشمند و رایانه های مهمانان راه اندازی کنید تا آنها را از شبکه خانه هوشمند دور نگه دارید.

اهمیت رمز های عبور خود را دست کم نگیرید

باید قبول کنیم که رمز عبور یکی از قوی ترین و قدیمی ترین خط دفاعی برای پیشرفته ترین دستگاه های ما محافظت می‌کند. رمز های عبور خود را جدی بگیرید هر زمان دستگاه جدیدی نصب کردید بلافاصله رمز عبور پیش فرض را تغییر دهید. از کلمات عبور منحصر به فرد با چند حرف و عدد و غیر قابل حدس زدن در همه دستگاه ها استفاده کنید.

دستگاه هایتان را به روز نگهدارید

بهتر است دستگاه های جدید را در سامانه های شرکت آن محصول ثبت کنید تا به صورت خودکار برنامه های آن به روز رسانی شود.ثبت نام از این جهت مهم است که شرکتها به طور مکرر به روزرسانی های نرم افزاری را که خطاهای جدید و مشکلات امنیتی را دارا هستند ارائه می‌دهند. اگر آسیبی در سیستم نرم افزاری وجود داشته باشد به روزرسانی های این شرکت را نیاز خواهید داشت. همچنین هنگام نصب برنامه های مرتبط، باید بدانید که چه مجوز هایی را به آن برنامه می دهید و نباید اجازه دسترسی به موارد ضروری را به آنها بدهید.

دستگاه هایی را که استفاده نمی‌کنید غیر فعال کنید

هنگام ترک شهر، وسایلی را که فعال نیستند از برق بکشید. این نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه های انرژی شما می‌شود، بلکه آنها را برای هکر ها غیر قابل دسترسی می‌کند. احتمالاً می‌خواهید وسایل مهم مانند دوربین های امنیتی آیفون و ترموستات فعال باشد در نتیجه لازم نیست تمام وسایل را خاموش کنید و تنها وسایلی که فعال بودن آنها ضرورتی ندارد را خاموش کنید.

قبل از فروختن دستگاه، اطلاعات انها را پاک کنید

اگر تصمیم دارید یکی از وسایل الکترونیکی هوشمند خود را بفروشید یا دور بیاندازید برای حذف همه داده های خود طبق دستور العمل ها، اطلاعات را کاملا حذف کنید. در غیر این صورت فرد بعدی که میتواند به آن دسترسی پیدا کند ممکن است به طور خودکار به تمام اطلاعات شما دسترسی پیدا کند و با دستگاه های دیگر در شبکه شما ارتباط برقرار کند.

محتوای بخشی از این مقاله از وبسایت safety برداشت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *