مقالات تخصصی و آموزشی

آموزش برنامه Smart Cloud اسمارت کلود برای خانه هوشمند با پروتکل S-BUS اس باس

آموزش smart cloud

در این مقاله میخواهیم به آموزش smart cloud بپردازیم.

از آنجا که رفته رفته تکنولوژی خانه هوشمند جای خود را در میان مردم و خانه هایشان باز کرده است، آموزش صحیح مباحث مختلف این تکنولوژی میتواند برای کسانی که به صورت تخصصی، علاقه به ورود به این عرصه دارند، جذاب و کاربردی باشد. بنابراین در این بخش آموزش Smart Cloud را در اختیار شما قرار می دهیم.

در طی این مقاله سعی کردیم به طور کامل به آموزش نرم افزار Smart cloud در کار با پروتکل S-BUS بپردازیم. هرسوال یا ابهامی را میتوانید از طریق قسمت نظرات همین مقاله مطرح کنید. تا همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

گام اول : شناخت نیاز کاربر و اطلاع از سرخط ها

پس از نصب تجهیزات هوشمند و برقراری ارتباط بین آنها باید پیکربندی شبکه و سناریو های دلخواه کاربر را اعمال کرد. و انتظار کاربر از تجهیزات هوشمند را برآورده کرد. برای این کار در ابتدا باید مواردی را از پیش بدانیم. به عنوان مثال باید بدانیم کدام سرخط روشنایی و یا فنکویل به کدام کانال رله و یا دیمر متصل شده است. پس از یاداشت برداری و اطلاع دقیق از تمامی سرخط ها و سرویس های مورد نظر کاربر (خواسته های کاربر) و همچنین شرایط محیطی شروع به پیکربندی و تعریف سناریو میکنیم.

بدین منظور برای پیکربندی شبکه و تجهیزات هوشمند از نرم افزار Smart Cloud و یا S-Bus استفاده میکنیم که با توجه به کارایی بیشتر نرم افزار Smart Cloud و توانایی بالا در برقراری ارتباط با هرنوع سیستم، این نرم افزار را پیشنهاد می کنیم.

آموزش Smart Cloud به شکل بسیار ساده و کاربردی در ادامه این مقاله آورده شده است.

گام دوم : اتصال به S-BUS

برای اتصال به BUS به پورت شبکه نیاز داریم، که این پورت در ماژول های آمپلی فایر ،SMS ماژول و IP پورت وجود دارد. بنابراین برای اتصال به شبکه هوشمند میبایست یکی از این ماژول ها را در شبکه داشته باشیم .به دوطریق به شبکه BUS میتوان متصل شد .راه اول اتصال مستقیم رایانه به یکی از سه ماژول بالا به وسیله کابل کراس است. به این طریق که یک کابل کراس را به پورت شبکه ماژول مورد نظر و سر دیگر آن را به پورت شبکه رایانه متصل میکنیم.

راه دیگر اتصال مستقیم پورت یکی از این سه ماژول به مودم از یک طرف و اتصال رایانه به مودم (از طریق کابل کراس یا بیسیم) از طرف دیگر است. درواقع در روش دوم ،مودم ،پل ارتباطی بین ماژول هوشمند و رایانه میباشد .

در صورتیکه برای اولین بار به شبکه هوشمند متصل میشویم. باید مسیر زیر را در رایانه دنبال کرده و رنج IP رایانه خود را به صورت دستی بروی 192.168.10X قرار دهیم (X=1~255)

Network – Local Area Conection – Peroperties – internet porotocol version 4 – Use The Fallowing Ip Address

گام سوم :آموزش نصب نرم افزار Smart Cloud

نصب این نرم افزار بر روی ویندوز بسیار راحت است. کافیت مطابق شکل روال را طی کنید. شما می‌توانید لینک دانلود برنامه را در انتهای همین آموزش پیدا کنید.

آموزش Smart cloud

گام چهارم :آموزش شروع به کار با نرم افزار Smart Cloud

حال نرم افزار را اجرا کنید و بدون وارد کردن Username و Password بر روی گزینه Accept کلیک کنید .محیط نرم افزار بسیار ساده و نسبت به دیگر نرم افزار های کاربردی ابتدایی میباشد. در ابتدا روی آیکن ذره بین (SCAN) در قسمت بالا سمت چپ صفحه کلیک کرده تا پنجره مربوط به جستجوی تجهیزات باز شود.

آموزش Smart cloud

در این قسمت جلوی گزینه های Subnet ID و Device ID های مورد نظر را همانند تصویر زیر وارد کرده و بر روی آیکن ذره بین بالایی (Fast Search) کلیک کرده تا تمامی Device های موجود در شبکه هوشمند فراخوانی شوند.

آموزش Smart cloud

با این کار تمام Device های موجود در شبکه هوشمند که هر یک دارای ID مشخص و منحصر به فردی است نمایان شده و با کلیک بر روی گزینه ADD در لیست ON – Line Devices قرار میگیرند. پس از انجام این کار پنجره مربوطه را بسته و با انتخاب برروی هر کدام از Devic های موجود در لیست مذکور، پنجره مربوط به آن Device باز می شود.



برای مثال در تصویر بالا که مربوط به تجهیزات هوشمند Show Room مهندسین مشاور هوشمند می باشد. به ترتیب از بالا یک عدد کلید DDP یک عدد کلید G4، یک عدد هتل کارت، یک عدد دیمر 6 کانال، یک عدد رله 8 کانال، یک عدد کارت هولدر، یک عدد HVAC ماژول، یک عدد SMS ماژول، یک عدد سنسور 9-1 و در آخر یک عدد آمپلی فایر Z- Audio مشاهده می شود .

از سمت چپ ستون اول (status) وضعیت Device را نشان می دهد. بدین ترتیب که اگر Device داخل شبکه باشد. یک تیک سبز رنگ کنار آن ( به معنای اتصال درست Device به شبکه) قرار میگیرد. و در صورتی که از شبکه هوشمند خارج یا قطع شده باشد. یک ضربدر قرمز رنگ همانند تصویر زیر کنار آن قرار میگیرد که با انتخاب آن Device هشدار Time Out ظاهر می شود.

آموزش Smart cloud

ستون دوم (Subnet ID) مربوط به ID زیر شبکه تجهیزات می باشد که همیشه به صورت پیش فرض در نظر گرفته می شود. و ستون سوم Device ID مربوط به ID هر Device می باشد و لازم به ذکر است که ID هر Device منحصر به فرد بوده و با ID Device های دیگر متفاوت است. برای مثال ID کلید های DDP را بین 1تا 12، رله و دیمر را از 51 تا 80، Z- Audio را 124، 1در 9 را 101 و….. در نظر میگیریم .

لازم به ذکر است که میتوانیم هر Device ID را بین 1تا 254 در نظر بگیرم، به طور کلی در یک شبکه هوشمند می توان حداکثر 254 Device مختلف را مورد استفاده قرار داد.

ستون چهارم(Model) مدل Device را معرفی می کند و ستون پنجم (Remark) نامی است که ما برای آن انتخاب میکنیم. در حالت پیش فرض هر Device بدون نام است و این ستون خالی می باشد.

ستون آخر هم توضیحات و مشخصات Device را بیان میکند.

گام پنجم: پیکربندی تجهیزات هوشمند

حال پس از فراخوانی تجهیزات هوشمند داخل شبکه، به بررسی و پیکر بندی یک به یک تجهیزات هوشمند میپردازیم. قبل از شروع به این کار ایتدا تمامی تجهیزات هوشمند را به دو دسته فرمان دهنده و فرمان پذیر تقسیم می کنیم. و بایستی بدانیم کدامیک از این تجهیزات فرمان دهنده و کدامیک فرمان پذیر هستند. در سیستم هوشمند Smart Home سه Device رله و آمپلی فایر همیشه فرمان پذیر و بقیه تجهیزات (کلید DDP، سنسور 9در 1، HVAC ماژول، Security و…) فرمان دهنده ( دارای خط command) می باشند. البته موارد خاص نیز وجود دارد. برای مثال سنسور 9 کاره بسته به موقعیت هم می تواند فرمان دهنده ( زمانی که امواج IR دریافت می کند و یا شرط و منطقی را اجرا می کند) و هم فرمان پذیر ( زمانی که امواج IR می فرستند) باشد و یا SMS ماژول که هنگام دریافت SMS از کاربر به سیستم هوشمند فرمان دهنده و در هنگام ارسال SMS از سیستم هوشمند به کاربر فرمان پذیر می باشد.

آموزش Smart cloud

رله و دیمر

رله و دیمر از اصلی ترین ماژو.ل های سیستم هوشمند جهت کنترل سیستم های روشنایی، سرمایش، گرمایش، پرده برقی و … می باشند و به دلیل شباهت در کارایی و تنظیمات برنامه نویسی هر دو را در یک خانواده قرار داده و مورد بررسی قرار می دهیم .

با دوبار کلیک کردن بر روی این ماژول وارد پنجره ی آن می شویم ،نوار ابزار General مربوط به تغییر نام و همچنین تغییر Subnet , Device ID رله /دیمر خود انتخاب می کنیم منحصرا فقط داخل نرم افزار قابل رویت بوده و صرفا جهت کمک به برنامه نویس می باشد.

نوار ابزار Area

Area چیست؟

فرض کنید یک واحد مسکونی دارای فضاهای آشپزخانه،نشیمن، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و…. باشد. و از هرکدام از این فضا ها تعدادی سرخط به کانال های رله/ دیمر در تابلو برق آمده باشد. برای جدا سازی این فضا ها در رله/دیمر به هر تعداد که بخواهیم Area تعریف میکنیم و اصطلاحا رله /دیمر خود را منطقه بندی و یا ناحیه بندی می کنیم.

در نوار ابزار Area روی گزینه Area Setup کلیک می کنیم. و برای مثال بالا که دارای 4 فضا می باشد. 4 منطقه تعریف کرده و شماره کانال هایی که متصل به سرخط های مربوط به آن فضا می باشد را به داخل منطقه مربوطه انتقال می دهیم. با انتخاب بر روی گزینه Creat New Area میتوانیم منطقه جدیدی تعریف کنیم. و کانال های موجود در Channel Waiting Allocation همانند تصویر زیر به داخل آن منطقه منتقل کنیم.

آموزش Smart cloud

لازم به ذکر است که در قسمت Remark می توانیم برای منطقه های تعریف شده نام انتخایب کنیم .

نوار ابزار Channel :

پس از منطقه بندی رله وارد نوار ابزار Channel شده و با کلیک بر روی آیکن Remark برای هر یک از کانال های رله خود نام انتخاب میکنیم.اصطلاحا این کار شبیه به لیبل زدن برقکار بر روی سرخط های برق می باشد. با این تفاوت که این کار داخل نرم افزار صورت می گیرد .

Load Type :

در قسمت Load Type می توانیم نوع و میزان بار مصرفی هر یک از کانال های رله را مشخص کنیم.

Switching -On delay :

این قسمت مربوط به تاخیر در روشن کردن (فعال کردن) برای هر یک از کانال های رله /دیمر می باشد. که بسته به نوع نیاز می توان آن را از یک ثانیه تا 60 ساعت تنظیم نمود.

Protection delay :

این میزان از تاخیر برای حفاظت از رله می باشد. به این معنی که کانال رله فقط در زمان مشخصی فعال بوده و بعد از آن به صورت خودکار غیر فعال می شود.

Test :

این آپشن برای گرفتن تست از سرخط های ورودی به کانال های رله می باشد. به این طریق که با انتخاب کانال مورد نظر روی گزینه Start کلیک می کنیم و کانال مورد نظر به حالت چشمک زن در می آید و تا زمانی که روی گزینه Stop کلیک کنیم این کار ادامه پیدا می کند.

فرض کنید. در محلی قرار گرفته اید که از قبل نمی دانید کدام کانال رله برای کدام بار مصرفی مورد استفاده قرار گرفته است. و یا به تابلو برق دسترسی ندارید، با این کار می توانید کانال های رله را شناسایی و نام گذاری نمایید.

نوار ابزار Scene :

یکی از برترین قابلیت های رله و دیمر ، توانایی تعریف سناریو های حالت (Scene) می باشد.با این کار می توان برای کانال های موجود در یک منطقه چندین حالت مختف ( فعال/غیرفعال) با تاخیر ایجاد نمود تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد.

بنا براین Scene در Area تعریف می شود.ابتدا در این نوار ابزار Area مورد نظر را انتخاب می کنیم و سپس روی قسمت Scene Information کلیک کرده و برای سناریوهایی که می خواهیم تعریف کنیم نام و زمان تاخیر در اجرای سناریو برحسب ( ثانیه : دقیقه ) وارد میکنیم.

Scene Setup :

در این قسمت به تعریف سناریو های دلخواه در منطقه انتخابی می پردازیم.



لازم به ذکر است که همیشه Scene 0 به صورت از پیش تعریف شده All Off می باشد.

در قسمت بالا سمت راست پنجره، آپشنی به نام Scene Resume وجود دارد که یکی از مهمترین تنظیمات موجود در رله و دیمر میباشد. با ورود به این قسمت (همانند تصویر زیر) تعیین می کنیم برای زمانی جریان قطع برق رله قطع و دوباره متصل گردید رله در چه وضعیتی قرار بگیرد.

گزینه های موجود عبارتند از:

1- تمام کانال ها خاموش

2- تمام کانال ها روشن

3- بازگشت به وضعیت قبل از قطع جریان برق

انتخاب یک Scene از هر منطقه

نوار ابزار sequence :

این آپشن رله و دیمر برای ایجاد طیف های نوری، رقص نور ، ترتیب سوییچینگ و غیره می باشد. پس از تعریف Area در قسمت Scene سناریو های مورد نظر خود را که می خواهیم با یک ترتیب زمانی مشخص نسبت به هم فعال شوند را تعریف می کنیم و در نهایت آنها را در sequence مرتب و سازماندهی می کنیم.

آموزش Smart cloud

ذکر یک مثال :

در منطقه 2 از رله که دارای 6 کانال پنج Scene فعال و غیر فعال تعریف می کنیم، سپس با وارد شدن به قسمت Sequence Setup حالت مورد نظر (Mode) تعداد دفعات تکرار( Times) و تعداد کل مراحل سناریو ها (Step Totality) را انتخاب می کنیم.بعد از آن روی آیکن Step کلیک کرده و در قسمت Scene no شماره Scene ها ( جمعا پنج Scene) و در قسمت step Time زمان اجرای Scene را برحسب میلی ثانیه:ثانیه:دقیقه وارد می کنیم.برای آزمایش و گرفتن تست از Sequence j تعریف شده روی آیکن Run now کلیک می کنیم تا sequence ساخته شده اجرا شود.

تب Motors :

پیش تر گفتیم یکی از قابلیت های رله امکان شاتر شدن برای موتور پرده برقی و موتور های چپگرد /راستگرد می باشد. در این پنجره می توان تایین کرد کدام یک از کانال ها رله با هم تشکیل یک موتور چپگرد و راستگرد را می دهند و اصطلاحا به صورت الاکلنگی با یکدیگر کار می کنند. با انتخاب تیک مربوطه به 2 کانال رله می توان زمان اجرای فرمان را نیز برحسب ثانیه مشخص کرد تا کانال ها در بازه زمانی مشخصی فعال شده و عمل کنند .به این معنی که حداکثر کارکرد موتور را کنترل می کنیم.



لازم به توضیح است که دو سر خط موتور می بایست به دو ورودی کانال پشت سر هم از رله متصل گردند.

خط فرمان Command:

تمامی تجهیزات فرمان دهنده دارای خط فرمان یا اصطلاحا خط Function می باشندو تمام دستورات برنامه نویسی در نرم افزار Smart Cloud به خط فرمان ختم می شوند. یک خط فرمان تشکیل شده از قسمت های زیر است :

آموزش Smart cloud

1- Function No: شماره خط فرمان می باشد. یک دستور ممکن است دارای چند خط فرمان باشد.

2- Subnet ID : که شماره ID زیر شبکه می باشد و همیشه 1 در نظر گرفته می شود.

3- Device ID : شماره ID ماژولی است که فراخوانی می کنیم تا فرمان مورد نظر را برایش تعریف کنیم .

4 -Type: نوع فرمانی است که می خواهیم تعریف کنیم و انواع آن به قرار زیر است:

Invalid Switch : در این حالت خط فرمان غیر فعال می باشد.

Scene Switch : در صورتیکه بخواهیم Scene منطقه ای مربوط به رله و یا دیمر صادر را فراخوانی کنیم از این نوع فرمان استفاده می کنیم .

برای برقراری ارتباط با بخش فنی ما و اطلاعات بیشتر در مورد آموزش smart cloud به پیج اینستگرام ما سر بزنید.live smarter@
justify
no-repeat;left top;;
auto

امیدواریم آموزش Smart cloud برای شما مخاطبان گرامی مفید واقع شود. لطفا درصورتیکه هر سوال یا ابهامی درباره همین آموزش داشتید در قسمت نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت متخصصان ما پاسخگوی شما باشند.

دانلود نرم افزار smart bus از سایت شرکت سازنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *