مقالات عمومی

تکنولوژی هوشمند در صنایع

تکنولوژی هوشمند

تکنولوژی همواره بخش جدایی ناپذیر صنعت بوده و امروزه بیش از هر زمان دیگری، به عنصری کلیدی در رونق صنعت تبدیل شده است.

در این مقاله به شما می‌گوییم که چگونه تکنولوژی هوشمند، صنایع مختلف را متحول می‌کند و چگونه به شما امکان می‌دهد که عملکرد کارکنان را بهینه کنید و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهید.

منظور از تکنولوژی هوشمند چیست؟

تکتولوژی هوشمند درواقع از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، یادگیری زبان ماشین و هوش مصنوعی برای آگاهی و شناخت پیدا کردن نسبت به اشیایی که در گذشته بی‌جان محسوب می‌شدند، استفاده می‌کند. انواع قابل توجه دستگاه‌های هوشمند عبارتند از: گوشی‌ هوشمند، خودروی هوشمند، ترموستات‌ هوشمند، آیفون هوشمند، قفل‌ هوشمند، یخچال‌ هوشمند، ساعت‌ هوشمند، دستیار صوتی هوشمند، عینک‌های هوشمند و… .

با ارائه طیف گسترده‌ای از مزایای هوشمندسازی در صنایع مختلف، روند تکنولوژی هوشمند در حال گسترده‌تر شدن است و هیچ نشانه‌ای از کاهش را نشان نمی‌دهد. از این گذشته، همه ما می‌خواهیم در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنیم و در این فرآیند راحت‌تر و ایمن‌تر شویم.

تکنولوژی هوشمند در صنعت

صنایع مختلف اعم از تولید، املاک و مستغلات، ورزش، کشاورزی، مراقبتی و بهداشتی، خدمات و سایر بخش‌ها – از اینترنت اشیا برای اهداف و وظایف مختلف استفاده می‌کنند. در این صنایع از حسگرها برای ردیابی و مدیریت موجودی استفاده می کنند. همچنین از اینترنت اشیا برای اطمینان از استفاده بهینه از انرژی و نظارت و کاهش خطرات امنیتی، شناسایی خطرات سلامت و ایمنی کارگران و مدیریت و بهبود عملکرد کارکنان استفاده می‌کنند. در ادامه به چند نمونه از کابرد تکنولوژی هوشمند در صنایع میپردازیم:

بیمارستان هوشمند

یک بیمارستان هوشمند، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، شبکه‌های 5G و دیگر پیشرفت‌های فناوری را از edge تا cloud به کار می‌گیرد تا به طور یکپارچه عملیات را برای مراقبت سریع و پیشرفته از بیمار هماهنگ و همسو کند. از مراحل ثبت نام گرفته تا تصویربرداری، اتاق عمل یا ایستگاه پرستاران.

ارتباط بهتر و گستردگی داده‌های تولید شده بازخوردهای ارزشمندی را برای افزایش میزان رضایتمندی بیمار، ساده کردن گردش کار پزشکان و کاهش هزینه ها ارائه می‌دهد.

هتل هوشمند

هتل‌های هوشمند با ظهور طرح‌های ساختمان‌های هوشمند اهمیت پیدا کرده‌اند. طرح‌ ساختمان‌های هوشمند به منظور توسعه فضای زندگی و کار هوشمند، با استفاده از تکنولوژی‌های هوشمندی که بر کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارند مانند سیستم‌های روشنایی و سرمایش و گرمایش، توسعه داده شده است.

هتل هوشمند، از هوشمندسازی به منظور جایگزینی برای روش ثبت نام در هتل، باز کردن درها، تعویض چراغ‌ها و روشن کردن دوشاخه‌ها با فشار دادن یک دکمه، دستورات صوتی و کنترل دستگاه‌ها و تجهیزات خانه هوشمند با استفاده از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند.

هتل هوشمند
پارکینگ هوشمند

جستجوی جای پارک برامی ماشین معمولاً فرآیندی زمان بر و خسته کننده است که بسیاری از شهروندان درگیر آن هستند. در کنار اینکه پارکینگ یک مشکل روزمره است، تاثیر زیادی بر آلودگی کره زمین نیز دارد. با توجه به مشکلات مختلف ناشی از جستجوی مکان‌های پارک، تنها یک سوال باقی می ماند: چگونه می توان این مشکل را برطرف کرد؟ پاسخ پارک هوشمند است، اما پارکینگ هوشمند چیست؟

به طور خلاصه، پارک هوشمند یک راه حل پارکینگ است که شامل سنسورهای پارک هوشمند، دوربین‌ها یا سنسورهای شمارش گر در زمین است. این دستگاه‌ها معمولاً در مکان‌های یا در کنار آنها پارک تعبیه می‌شوند تا تشخیص دهند که آیا محل‌های پارک خالی یا پر هستند. این موضوع از طریق جمع آوری داده‌ها در زمان واقعی اتفاق می‌افتد. سپس داده‌ها به یک برنامه تلفن همراه یا وب سایت پارکینگ هوشمند منتقل می‌شود که در دسترس بودن را به کاربران خود اطلاع می‌دهد. برخی از شرکت‌ها اطلاعات درون برنامه‌ای دیگری مانند قیمت و مکان پارکینگ را نیز ارائه می‌دهند. به این صورت که این امکان را به شما می‌دهد تا هر گزینه پارکینگی که در دسترس شماست را بررسی کنید.

پارکینگ هوشمند
گلخانه هوشمند

امروزه گلخانه‌های هوشمند با ارائه ویژگی‌های خاص کشاورزان را قادر می‌سازد تا به طور موثر رشد محصولات و کل محصول را به حداکثر برسانند. با این حال، کشاورزان روزانه با مشکلات متنوعی روبرو هستند که به شرایط بد آب و هوا، هزینه ماشین آلات، بیماری‌های گیاهی و … مربوط می شود. هوش مصنوعی به عنوان یک نهاد مجزا می تواند به طور کامل فرآیند کشاورزی گلخانه هوشمند و کل مزرعه را در اختیار بگیرد. این موضوع به کشاورزان کمک می‌کند تا خود را از فرآیندهای مدیریت روزانه مزرعه جدا کنند. از زمان خود بهتر استفاده کنند و بر رشد کسب و کار خود تمرکز کنند.

گلخانه هوشمند
مرغداری هوشمند

مرغداری هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، تجربه‌ی مشاهده‌ای بدون دردسر و بهتر را به کاربر مرغداری ارائه می‌دهد. این سیستم از حسگرها و واحد میکروکنترلر برای انجام عملیات تغذیه، تامین آب و مشاهده دما-رطوبت استفاده می‌کند. معرفی اینترنت اشیا در سیستم باعث سهولت کارکرد و مشاهده بی‌درنگ داده‌ها از طریق اینترنت برای کاربر خواهد شد.

مرغداری هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *